Sådan får du den rette støtte i dine sko, når du løber

Er du en af dem, som dyrker meget motion og måske løber meget? Så kender du måske allerede til vigtigheden af at have noget ordentlig støtte i sine løbesko. Det kan nemlig have stor betydning for dit løb og for, at du kan undgå skader, at du har nogle løbesko, som passer til dine fødder. Ofte omhandler spørgsmålet om, hvorvidt du har de rette løbesko, om du pronerer på dine fødder. Det er nemlig vigtigt, at man har den rette støtte, som passer til netop sine fødder for at undgå pronation og de dertilhørende følgeskader. Læs mere om pronation her og bliv endnu klogere nedenfor.

Hvad betyder det, hvis du pronerer på dine fødder?

Pronation er først og fremmest en bevægelse, som der sker i foden ved belastning. Denne bevægelse betyder, at mellemfoden falder indad ved vægtbæring. Når dette sker, vil der ske en opspænding i de ledbånd og muskler, som støtter de små knogler i foden. Hver gang man sætter af udløses denne energi, hvormed pronationen gør, at foden virker som en fjeder, som er støddæmpende for de belastninger, som man bliver udsat for under løb.

Der er ingen fødder, som er ens, og det betyder også, at det er meget forskelligt, om man pronerer og i hvor høj grad, man så gør det. Vi er altså alle forskellige skruet sammen, hvor nogles fødder er meget bløde, hvor andres er meget stive. Derudover er der også store variationer i, hvor høj en svang, man har. Det betyder også, at vi alle lander og afsætter forskelligt, når vi løber, hvorfor man ikke bare kan finde en sko, som passer lige godt til alle.

Pronation er altså fodens naturlige støddæmper. Det betyder, at hvis ikke din pronation fungerer optimalt, så har du større risiko for at blive udsat for skader. Af denne grund er det også vigtigt at forholde sig til netop sin individuelle pronation, således at man bedst muligt kan undgå skader, når man løber.

Få hjælp til at finde de rette løbesko

I de fleste løbebutikker tilbyder de en løbetest, hvormed man kan teste, hvordan man lander, når man løber og dermed teste sine fødders pronation. På den måde kan du få råd og vejledning til at finde de rette løbesko, og dermed få de løbesko, som passer bedst til netop dine fødder. En anden måde, som du kan se det på, er ved at tage et kig under dine nuværende løbesko. Er sålen mest slidt indvendigt, er det et tydeligt tegn på, at det er en kraftig pronation, hvor der er behov for mere støtte på indersiden.

Har du et behov for at få reduceret din pronation, kan det også løses med en indlægssål. Det kan være en god investering, da pronationen kan føre til træthed, biomekanisk stres samt påvirke den samlede kropsholdning på en negativ måde og dermed bevirke unødig belastning af ankler, knæ, hofter, ryg og nakke. Det står dermed klart, at det kan få betydning for hele kroppen.

Share