3 tips til en bedre nattesøvn

Din nattesøvn betyder rigtig meget for dit helbred både fysisk og psykisk. Du skal derfor altid sørge for, at du får sovet godt igennem, så du kan komme positivt igennem den følgende dag. Der er mange, som lider af stress og andre mentale sygdomme, som ofte forårsages i forbindelse med en travl og hård hverdag, hvor der både skal passes børn, arbejde og hus. Her kan søvnproblemer være med til at gøre det endnu mere udfordrende at komme igennem dagen, fordi du ikke har den rette energi og overskud til det. Du bør derfor altid vægte din søvn meget højt og tage det alvorligt, hvis du oplever problemer med det.

Hvis du har oplevet søvnproblemer, er der flere forskellige måder at bearbejde det på. Her får du derfor 3 tips til, hvordan du får en bedre nattesøvn.

Den rette seng og dyne

Hvis du skal kunne sove tungt og godt, er det vigtigt, at du har en seng og dyne, som passer til dig. Hvis du lider meget af søvnproblemer og/eller mentale sygdomme, kan det være en fordel at investere i en vægtdyne. Denne kan være en stor hjælp, fordi det kan virke beroligende og derved give en bedre søvn uden tankerne flyver rundt, så det er umuligt at falde i søvn.

Læg din smartphone væk

Mange ligger med telefonen før de falder i søvn, og dette kan være med til at forårsage søvnproblemer. Dette skyldes, at det blå lys fra skærmen er med til at hæmme udskillelsen af melatonin. Derfor bør du øve dig i at lægge telefonen væk og undgå at kigge på den lige inden, du skal sove.

Hold dig fra koffein om aftenen

Mange undersøgelser viser, at koffein har en negativ effekt på din søvn. Derfor bør du som udgangspunkt ikke drikke koffein efter kl. 17.

Share