Vil du tage mere bæredygtige valg, så gå efter de grønne mærker

Vil du tage mere bæredygtige valg, så gå efter de grønne mærker

13. november 2019 Slået fra Af HDesign

Denne artikel indeholder reklame

Miljøet er i den grad kommet til toppen af dagsordenen, og det har blandt andet medført, at rigtig mange af os gerne vil tage mere bæredygtige valg i hverdagen. Det gælder lige fra køb af tøj til madvarer, elselskab og håndværkere. Derfor kan det virke en smule uoverskueligt at skulle finde hoved og hale i, hvordan du tager de bæredygtige valg, og det er blandt andet derfor, der findes mærkeordninger. Faktisk findes der rigtig mange mærkeordninger, og inden for mange forskellige grene. I dag er bæredygtighed meget mere end blot miljøet, det drejer sig også om gode arbejdsforhold, kemikalier i produkterne, sikker produktion og meget mere.

Privat eller offentligt mærke

Helt overordnet er der tre slags mærker: danske offentlige mærker, udenlandske offentlige mærker og private mærker. Der er forskellige krav og specifikationer for mærkerne, men et mærke bliver altså ikke mindre validt, fordi det er privat. Er du alligevel i tvivl om, hvorvidt du skal stole på et mærke, som en virksomhed, du handler hos, har tilegnet sig, så er det altid en god idé at undersøge, hvem der står bag mærkerne, og hvilke krav de sætter til de virksomheder, som er en del af mærkeordningen.

Branchespecifikke mærker eller ej

Der findes både mærker, som er meget branchespecifikke. For eksempel det danske økomærke, som findes på diverse fødevarer. Den grønne frø er ligeledes et meget anerkendt fairtrade-mærke, som kan findes på udenlandske fødevarer produceret i regnskovsområder, og indikerer at produkterne er dyrket på en ansvarlig og bæredygtig måde. Der findes dog også mindre branchespecifikke mærker som noco2.dk, som kan gives til mange forskellige slags virksomheder. For eksempel online tøjforhandlere som chopin.dk, men også andre virksomheder lige fra vinduespudsere til telefonreparatører har dette mærke. Mærket fortæller nemlig blot, at virksomheden arbejder for at skabe en grønnere hverdag og fremtid. Det kan blandt andet fremgå i deres valg af emballage eller i deres genbrugsinitiativer eller valg af energikilder.

Er du i tvivl om, hvordan en virksomhed er en del af et bæredygtigt initiativ, så er mærkerne således en måde for dig som forbruger at overskue de forskellige virksomheder. Det er som regel lettest at besøge virksomhedens hjemmeside, hvor de mærkater, som virksomheden er en del af, vil fremgå. Inden for nogle industrier som særligt tøj og mad, vil mærkaterne dog også som regel fremgå af det produkt, som du køber.